Kuta, sista dagen.

sa. nu sitter jag pa mitt hostel, ikvall 22.20 indonesisk tid gar mitt plan hem till Stockholm, med en kort mellanlandning i singapore.
resan har gatt sa himla fort, och jag kan inte fatta att det ar dags att aka hem, aven fast jag ser framemot det sa himla mycket!
for tva dagar sen hyrde jag, Sora och Myiram fran rummet ett man med en bil som skjutsade oss till de norra delarna av Bali.
pavag upp fopr bergen blir bilen overhettad, tva ganger.
Mannen med bilen blev svettig och stressad, och hallde pa mer vatten (inte kylarvatska, vatten.) i motorn.
det pyste och pyste oh pyste, 30 minuter senare var vi pa vag igen.
andra gangen det hande passade vi pa att ata lunch pa en restaurang uppe pa ett berg med utsikt over risfalten.
jag at Soto Ayam, kyckling soppa med risnudlar och ris. mums.
nar vi val kom ivag igen sa akte vi till Gitgit waterfalls, det var vackert, disigt och blott!
efter det akte vi lange lange lange upp till en stad som heter Lovina, och Black Beach.
dar passade vi pa att svalka oss i havet, och samtidigt branna fotterna pa den svarta sanden. mys!
efter stranden var det dags att se de stora stora risfalten som finns har pa Bali, och det var verkligen gigantiskt!
sa himla coolt att se alla terasser med sma grastuvor i, och veta att det ar ris som vaxer dar under i vattnet.
hela resan tog oss 9 h. och vi gjorde ju inte sa manga stopp, men det gjorde inget. for vi korde igenom sa manga olika stader och byar, och vi fick se sa mycket mer an bara Kuta.
Jag skulle verkligen saga att aker ni hit, det ar vart att stanna nagon annanstans an bara Kuta.
allt var bra hur som helst!
igar gick vi runt pa Kutas gator, tog in atmosfaren (sa lange man orkar) och gick sen for en massage.
den var sa mycket battre en den forsta jag fick, dock med en konstig del.
efter massage at vi en pizza som kandes som den var gjord pa ett kex, ett till tips, at inte vasterlandskmat om udu kommer hit. de vet inte alls hur man gor den.
sen var vi sa trotta att det var dags for att ga tillbaka till hostelet och sitta vid poolen.
pa kvallen gick vi ut och at god middag, trots allt min sista kvall.
sa till forratt at vi tapas, och sen at jag tonfisk, potatismos och apple som serverades i en stor bat (hehe).
jag var sen sa matt att jag inte kunde sta! (det loste vi med ytterligare en ol, ol loser alla problem)
sen gick vi ut i Kuta-natten. 4 stopp, en reagge bar, en salsa bar, och resten typiska rixfm latar stallen.
men vi var sega och gick hem tidigt.
nu sitter jag har. funderar vad jag ska gora av min sista dag. vaskan ar packad, bikinin ar pa.
sola tror jag det blir.

Nu ar det riktigt snart tills vi ses, hoppas ni har det bra!

Tack och hej for denna gang, kommer uppdatera med bilder nar jag ar hemma, men annars, sista inlagget for den har gangen.
tack for ni foljt mig pa min resa, tack for alla kommentarer (extra tack till Emelie som varit bast pa att kommentera :) )
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam <3

Kuta kuta kuta

Vi akte aldrig till Paradisebeach, som egentligen heter Dreamland hehe, det var tydligen en presidentson som kopt upp hela stranden, byggt ett stort hotell och kraver 150,000 i betalning for att besoka stranden!!.
men vi akte till en strand i Padang padang, den var liten och proppfull med folk, men sa himla vacker!
en riktig thai-strand!
vi lyckades stanna i 2 timmar innan vi svettades bort och inte ens ol kunde radda oss, all energi var som bortblast (som den lat blir nar det ar 38 grader ute) sa vi bad var chauffor att ta oss till ett lunchstalle.
v hamnade vid Uluwatu, pa en restaurang uppe pa ett berg med perfekt utsikt over havet med alla dess surfare.
vi satt dar och njot av utsikten och vara goda hamburgare, mums.
det enda daligt med lunchen var en stor spindel som gomde sig i Elinas servett och gjorde att vi blev extra tjejiga och gapade och flaxade, tillslut sprang den ivag, himla tur!
sen.. akte vi till ett tempel, som var sa heligt att vi inte fick se det!
vi fick dock se apor och lite mer utsikt, sa det var himla bra..
sen fick vi dock nog av varmen och allt hassel med alla indoneser.
vi bad chaufforen att ta oss hem och det tog dubbelt sa lang tid pga trafiken.
pa kvallen gick vi och at Sushi pa ett himla bra stalle, vi at typ 100 bitar, och alla var starka! \
aven de med avocado, tur att vi inte bestallde mer wasabi, som vi fran borjan tankt.
sen gav vi oss av till en bar och drack ol, sen stotte vi pa Kajsa och Tamara fran Gili T, och de hade hort om ett stalle som hade 20 shots for 8,000 (typ 8kr) sa det var taget!
vi traffade en man som gladeligen kopte tre brickor som vi delade pa 6 pers. (eeh?)
efter det var det dags for skygarden, som jag gick pa forsta kvallen nar jag kom till Bali.
vi dansade, pratade och skrek.
vi avslutade med hamburgare och pommes och sa hejda till finnarna som nu har lamnat mig, ensam igen!
men idag vaknade ja g och pratade med de nya roomiesarna, de verkade trevliga sa vi gick till stranden, och at lunch.
nu ska vi snart ga o ata middag. an tagligen nasi eller mie goreng, igen.
om 3 dagar aker jag hem, kanns knappt.
sa snart ses vi! hejsvejs, kram

Bali, Kuta

Att resa i detta land ar inte det enklaste.
de sager en tid att hamta dig, typ 9.00 och de kommer 9.25.
sen sager de att baten ska ga 10.30, och sen kommer den 11.30.
(och man maste klattra pa baten for att ta sig in, pa kanten som inte ar bredare an 7cm, jag ar ju ingen klattrare!!)
sen far man ett snackpack, som innehaller en gronbulle med svart strossel i, och en mugg med vatten, mums!
nar man sen gar av baten, springer det runt massor av balineser som tar din vaska och samtidigt foser dig i riktigtning mot.. vart? ja det vet man aldrig.
sen nar man hittar en buss ar det svart att fa veta vart bussen gar, och, nar? och vart ar vara vaskor?
tillslut kommer ett berg med vaskor rullande och de skriker "luge luge luge luge luge luge?!" (de skriker alltid..)
nar alla ar pa plats pa ratt buss, maste de andra dubbelkolla med alla. alla. om det ar ratt buss.
sen kor de som galningar, utanfor vagen, pa avstangda vagar, mellan filer. och framfor allt, TUTA pa allt som ror sig.
(det mest spannande var att en bil kort i vattnet, kanske 50 pers som stannat sina moppar och bilar, olagligt for de som vill kora vidare, bara for att betrakta detta "lustiga" fenomen. Indoneser skrattar mycket. konstant.)
jag kom sen fram till mitt hostel, och lyckades fa tag pa de finska systrarna Elina och Eeva, vi bestamde att vi skulle motas upp for middag.
jag svettades och gick darfor runt sjalv, kopte lunch, lyckades hitta ett postkontor for de sista vykorten, och kopte mig sen ett ror med pringles och gick hem och tittade pa film pa min iPod.
nar jag sen motte systrarna berattade de att de inte alls skulle ta flyget i morgon (idag) utan idag (igar)!! de hade missat sitt flyg och var inte alls glada.
men de lyckades kopa nya biljetter till sondag (sa jag har ju sallskap en dag till, och det tycker ju jag ar fint!)
sen at vi bara middag och drack ol. idag ska vi aka till Paradise beach, blir nog himla bra, fr det ar svettigt som sjutton redan!

Sa har jag det! (och grattis sverige for den nya prinsessan....)
Puss, nu ar det inte alls langt kvar tills vi ses!! langtar!!

Lombok, Sengigi

sa, jag har inte hittat nagot bra internet alls den sista tiden, men nu sa! dags for uppdatering..
sa, Bali:
jag hade san himla tur, i mitt rum pa hostlet Kayun var det bara tjejer som reste sjalva, sa direkt nar jag kom in fragade de om jag ville folja med ut pa middag!
forsta middagen blev Nasi Goreng (pa emelies rekomendation, hehe) och en stor Bintang.
nar vi sen atit middag gick vi till Sky garden (dar alla hanger) for dar ar det Ladies night alla natter utom sondag, och gratis dricka mellan 10-11.30.
sa vi var dar, drack drinkar, dansade och tittade pa eldshow!
det var himla trevligt, och en bra start i Bali.
andra dagen sov jag lange, gick sen och lamnade in tvatten (slut pa trosor) och gick sen med tva tjejer fran rummet till stranden.
att ga pa Balis gator ar inte latt.
det ar hal overallt, mopparna kor precis vart de vill, och alla i affarena kampar for att du ska komma in dar.
men tillslut kom vi fram, nagot svettiga. stranden var fin, men itne sa fin som jag tankt mig, australien ar battre!
nar vi kom dit var det nastan som en fotosesion, folk som ville ta kort med oss hela tiden, nagot obekvamt for oss.
vi at sen mat, fried eggnoodles med kyckling, och gick sen ner till stranden igen for att se pa solnedgangen.
resten av kvallen var lugn, vi gick tillbaka till hostelet, och gjorde inget markvardigt.
dagen efter det akte jag och tva andra tjejer till en stad som heter Ubud.
vi betalade en man 400,000 for att vara var chauffor over dagen, sa han tog oss till ett tempel, som var fint, Monkey forest, som var en skog full med apor, helt enkelt, och till ett risfalt. sen tittade vi i buiker och at mat i en liten lokal restaurang, dar man ser all mat i fonstret och pekar pa det man vill ha, mums.
sen kom vi tillbaka, var svettiga och drack ol. jag gick sen och tog en massage, 50,000 for en timme (ca. 40 kronor!!)
middag at vi hela rummet pa en restaurang dar maten kostade 17,000! sa sjukt billigt..
dagen efter var det dags att aka till Gili T.
eftersom ag inte bokat boende var jag nervos att jag skulle behova sova pa stranden, men pavag dit moter jag tva svenskar, sa vi bestammer att vi ska leta boende tllsammans. sen tillkommer aven tva finnar till var grupp.
vi anlander till gili t och hittar ett home stay som vi far bo pa for 50,000 per natt, bra pris!
sen gick vi och at lunch. Pa Gili ar det validigt mycket kring Mushrooms, sa hela tiden nar man gar pa stranden, pa gatan, sitter pa en restaurang, sa ar det alltid nagon som fragar om du vill ha en svamp. (nej mamma, jag provade ingen)
stranden var sa himla vacker! vattnet kristallklart, och fiskar overallt :)
vi kopte med oss ol och chips och satt utanfor vart rum och mumsade tills det var dags att ata middag. en br forsta dag pa gili!
sa fortsatte det pa gili, vi badade, snorklade och sag skoldpaddor och drack ol, och at mat.
vi har atit sa himla mycket god mat, som sushi, grillat, frukost buff'e och massor av nudlar!
sista kvallen pa Gili T gick vi langs strandkanten hem, och runt om i vattnet var det fullt av lysande prickar!
det sag ut som stjarnor och var sa himla vackert. undrar vad det var..
igar akte jag och de finska systrarna till den andra stora on i Indonesien, Lombok.
vi blev forfarade av motagandet i "hamnen", ett gang med man som star och skriker, och tar din aska och skriker "ticket ticket?! Bus waiting for you, hurry hurry!' slanger in vaskorna i en hast o vagn, och kraver sen pengar for det val utforda arbetet de gjort. (eeh?) sen sager hast foraren att den har turen inga inte i priset, sa han vill ocksa ha pengar. Suck.
man blir sa trott och jag ville bara aka hem!!
men nar vi val kom fram till Sengigi blev det battre. vi hittade ett relativt billigt boende och tog sen en bil in till centrum for att ata pizza! mums.
stranden utanfor vart hotell var dock hemsk. Skrap precis overallt, fast sa ar det ungefar overallt har. inga papperskorgar, och ingen som bryr sig om man slanger nagot. det ar verkligen hemskt, att de inte fattar att de forstor sitt land! blir sa less.
vattnet var ocksa brunt, och sa himla stromt, sa det var svart att simma. sanden var svart och sjukt varm, sa aven genom min kenya filt sa kandes det som att jag blev grillad! (men svalkande var det i vattnet iaf, och aven dar stotte vi pa nagra asiater som ville ta hundra bilder med oss..)
till middag at jag Mie goreng special, mums. och sen sov vi tidigt.
har inte blivit mycket somn, men alldeles for manga vodka redbull, tidiga snorkelturer och bara, for svettigt fopr att sova!
sa idag akte systrarna ifran mig, jag stannar en natt till (i det hemskaste rummet ever, med en toalett som inte har en spolknapp, men en filt och stinker apa och.. ja. inte det basta, men en natt kan jag overleva!)
det ar itne latt att vara sjalv har, alla fragar konstant om jag vill ha transfer, motorbike eller svamp.
men det ar vackert, pa sina stallen. nu ska jag ga ner till stranden och sola, forsoka hitta en plats mellan skraphogarna..) (nu borjar aven boneutropet, det fantastiska med att vara i en muslimskdel av Indonesien!)
om en vecka ar jag hemma, galet!
blas extra mycket pa snon, och se till att det ar varmt sa blir jag glad!!
PUSS!!!

Bali!

sa idag hamnade jag pa lilla on bali i indonesien (det ar allt jag vet om bali.)
de sista dagarna i auckland spenderade vi med Baxters, vi at god mat, Sean och Chrissy bakade gott
jag ovade och blev proffs (onskar jag iaf) pa mortal kombat.
det var typ det vi gjorde, men det rackte.
vi holl Daniel sallskap och fick honom att tanka pa annat.
att vara med den familjen ar sa himla fint, och nar vi sa hejda var alla ledsna..
vi sov i det lilla taltet som Guy satt upp pa tomten, sista natten kom katten Ella in och sov med oss.
alla<3dag gick jag och Sean och at mumsig mat, Gourmet pizza med rokt kyckling, avocado, svamp och paprika
kan mycket val vara den godaste pizzan jag atit!
men i morse var det alltsa dags att saga hejda for en tid till Sean.
Det var sa himla svart och jobbigt, och om jag tanker pa det sa bryter jag ihop.
alltsa = inte tanka pa det.
flyget var langt och trakigt.
jag blev muddrad tva ganger och hela min vaska blev genomsokt pa balis flygplats (tack mamma och petri, bara for jag kopt en souvenir at er, men var lugna, jag fick behalla den!)
men genomgangen var lite val utforlig.
han tittade pa alla personliga piller och pryttlar.. suck.
nu ar jag himla svettig, det rinner pa ryggen, 30 grader var det lange sen jag kande av.
men allt ar hysteriskt, mopeder och bilar kor kors o tvars (ingen hjalm har inte)
folk skriker om massage, klockor och annat krimskrams.
jag ar trott i huvudet redan!
galler val att lara sig att stanga av hjarnan lite :)

hur har ni det dar hemma? kallt?
xx

Auckland

nu har vi varit i auckland i nagra dagar..
allt ar fint och bra, soligt for det mesta.
igar vaknade vi upp pa QSB backpackers pa Queen st. och salde Debbie!
vi lyckades hitta ett tyskt par som blev himla nojda med hur Debbie sag ut och alla finesser som doljer sig dar inne!
nar vi salde bilen tyckte sean att det var bast att flytta, sa att de inte skulle kora henne och upptacka nagot dalt fel..
sagt och gjort, nu bor vi pa Base.
Igar var en stor dag, vi salde inte bara Debbie, utan vi kopte ocksa biljetter for att ta oss harifran.
vi aker den 16:e
jag till Bali och Sean till Perth.
det kommer bli sa himla svart att dela pa oss.
vi har spenderat 24 timmar om dygnet tillsammans. i over 3 manader.
atit, sovit och spelat biljard.
det kommer bli svart att aka till Bali sjalv, for jag har glomt hur det ar att vara ensam.
men det kommer ga bra.
jag ska sola, ata nudlar, (jogga?!) och dricka ol.
lasa min bok som Sean gav mig (har ni sett trailern till Hunger Games, ah, jag tycker den verkar spannande!)
sa jag overlever.
Men nu ar det skype pa g!

kraaaam!
jag hoppas dock ni alla kan blasa lite pa kylan, fa det varsta att forsvinna, tills jag kommer hem!
for kyla, det vill jag inte veta av just nu.
Har i Auckland, vi spelar arkadspel, mest street fighter, (jag vinner alltid) och Tekken 6 (jag vinner dar med)
forrutom det dricker vi ol, ser filmer, tittar fardigt pa serier.
vi har gatt igenom ett antal serier har. som tex. inbetweeners, peep show, futurama, workaholics.

Auckland igen!

Hej!
nu ar jag och Sean tillbaka i Auckland.
Sista delen av landet gick sa himla fort..
vi mest drack ol, sag filmer, spelade pingis och at mat.
men fran whanganui akte vi till new plymouth, Waitamo caves och hastings.
Waitamo caves var sa himla bra. den minsta lilla byn nagonsinn, men sa vackert, med sina kor runt om kring.
300 grottor som var kartlagda i omradet, vi sag bara nagra under en promenad.
jag ramlade dock, och skapade upp handen och stukade foten, men men, man ar val en Pehrsson..
de hade ocksa den basta souvenirshoppen, sa prsenter presenter!!
sen akte vi till hastings, dar stannade vi for att stada ur Debbie och gora henne vacker for forsaljning.
jag lagade Ost o skinksas (fast med Bacon)( och det ar nu seans nya favoritratt! boohya!)
idag akte vi vidare till auckland, och nu ar vi hos the Baxters, familjen vi motte i Hanmer spriings.
de har bjudit pa lunch poch middag och vi far campa pa deras tomt.
det som ar sa himla fint ar att folk, vanligt folk, har kycklingar pa tomten, sa varje dag kan de inkassera ett antal farska agg! hur fint som helst. de har aven en tradgard med rabarber, lila potatis, pumpa och majskolvar!
jag har sagt till Sean, att om jag ska bo i Australien sa vill jag ha samma sak, gronsaker och kycklingar! :)
familjen ar sa himla fin.. 4 pojkar o mamma o pappa. de verkligen tar hand om oss, vi far tvatta och gora vad vi vill. vi far stanna hur lange vi vill ocksa..
i morgon ska hela familjen aka pa en speciell tur genom hela staden, med racerbilar och poliseskort. allt fpor deras son Daniel, 16ar och cancer sjuk. han har inte alls mycket hopp, bade Chrissy och Guy har slutat deras jobb for att vara med honom sa mycket som mojligt. han ar varldens finaste. las garna hans Facebooksida,
My mate daniel.
nu ska jag dricka lite mer ol och ata lite chips :)
hoppas ni har det finfint, Puss, saknar er alla

Whanganui

nu ar vi pavag upp for nordon, vi ar alltsa snart klara.
tiden gar sa fort..
i wellington gick vi pa Cuba street och spanade i bra affarer, fulla av nicknacks, sma sake som ar sa fina att njag bara vill koopa dem, men inte vet vart jag ska placera, eller vart jag ska fa plats med dem nar jag aker hem..
nar vi lamnade wellington blaste det sa himla mycket, man kunde nastan lagga sig mot vinden utan att ramla. sjukt.
da ar det bast tt stanna inne o dricka varm choklad!
efter Wellington var det dagd att aka till Palmerston North, dar tittade vi pa film, vi gick pa bio och sag girl with the dragon tatoo och jag langtade hem! vi shoppade lite och drack gott  kaffe.
det ar regnigt och kallt, men allt ar bra anda..
jag tankte att ni skulle fa lite NZ tips av mig, sa har kommer nagra listor,

3 filmer att se:
Boy
once we'er worriers
whale rider

Kia ora! betyder hej hoho..

favoritstallen sa har langt:
Kaikoura
hanmer Springs
queenstown

basta maten vi atit:
frukost pa gusto i Picton
guinesspie pa en pub i gisborne
fisk m sparris i rotoria

basta aventyren:
Bungy
quading
kajak i abel tasman

Basta olen vi dricker:
Tui
Speghts
Monteihs

Det ar vart liv i det stora hela.