Siem Reap

Siem Reap kan sammanfattas som 2,5 dagar dålig mage, dumma istee. Som tur var hade vi ett bra eget rum med toalett. Vi låg mest däckade i sängen men vi hann med att se solnedgången vid ett tempel uppe på ett berg. Nästa morgon gick vi skakiga upp vid 05.00 för att se soluppgången. Det var otroligt vackert men blev lite störd av den enorma mängd turister som också var där. Precis när solen dök upp bakom templet hörde man ett sus av oooh genom massan. Vi såg ytterligare två tempel, det ena  häftigare än det andra. Resten av dagen spenderades i sängen. Jag (sara) gjorde ett litet försök till utflykt, fick se Kambodjas version av hemglassbilen: en man på en cykel med en liten fryslåda på pakethållaren och en liten klocka som han plingade i. Nästa dag lyckades vi göra en liten utflykt till en marknad,  dock med några blodsockerfall på vägen.
Nu är det Bangkok nästa!

Puss & kram / Sara& malin

mekong, osv.

Så! Efter hcmc åkte vi alltså en tur genom mekong deltat, där kikade vi på fiskfarmer, flytande marknader, cyklade över kullar (malins special gren), smakade på kokosnötsgodis och honung! Spännande.
Vi flöt runt i båt till en början,  men för att ta oss över gränsen till Kambodja blev det mini-buss!

Phnom pehn är väldigt annorlunda från hcmc. Både större till storlen, känns rikare, men även problemen som kommer med det. Bla barnen som sniffar lim i gathörnen..

Det var så himla varmt så det vi orkade med var att gå som sniglar,  dricka öl och äta! Perfekt!

Sen tog vi vårt pick o pack och åkte till en ön utanför kusten som heter koh rong! Den var så himla fin, om än turistig, men turkost vatten, vit sand som knarrar under fötterna!
Vi stannade tre nätter här, och igår satte vi oss på båt plus buss, och idag kl 9.30 kom vi fram, dammiga och svettiga,  till Siam reap!  Imorgon är planen att åkq till templen,  peppad!

Ha det så bra!
Puss o kram
Malin o sara

Mui Ne & Hcmc

Hej!
Efter Nha Trang tog vi bussen till Mui Ne, ligger lite längre ner vid kusten. Vi tänkte oss en mindre fiskeby men kom fram till turistparadis med massa resorts. Bortsett från detta så var det väldigt fint och massa sol och värme. Brände oss såklart så sen fick vi gömma oss i skuggan. Tog en tur till vita och röda sanddynerna som ligger strax utanför. Åkte dit i en skruttig jeep som föraren tjuvkopplade för att starta (mkt säkert). Väldigt fint att se solen gå ned bakom dynerna men värsta träningspasset att gå uppför i sand när det är över 30 grader. Stannade i Mui Ne i två nätter.

Tidig buss till Ho Chi Minh city. 9 miljoner och 35 grader varmt, vi dog svettdöden! Hittade ett ok guesthouse,  tyvärr var rummet på 4:e våningen =ännu mer träningsvärk (sara kunde typ inte gå). Knatade runt på stan, åt och drack billigt. Andra dan åkte vi till Cu Chi tunnels. Spännande att se och väldigt läskigt att gå i tunneln. Vi pallade bara 30 m sen tog klaustrofobin över, man var ihopfälld som en liten boll där nere. Fattar inte att folk bodde där, herregud. Åt en riktigt läskig sista middag i stan. Vi trodde att vi akulle få helt vanlig nudelsoppa men det var nudlar med typ lever och pate, vi åt nudlarna.
Blev bara två dagar här, värmen och så stor stad går inte riktigt ihop.

Nästa dag började vi resan mot Kambodja genom Mekong Deltat, mer om det en annan dag.

Puss och kram/ Sara och Malin

hoi an och nu; nha trang!

Sen vi skrev sist har vi svettats lite mer, vädret har blivit bättre och nu har vi sett solen föera dagar i rad!
 I hue candrade vi mest runt, tittade på citadellet som vi inte riktogt viste vad det vae bra för och minglade runt på hostelet!

Hoi An som vi åkte till efter var så himla fint! Fullt av rispapperslampor längs gatorna, och en fin flod som flöt genom..
Vi prövade en  restaurang som hade en rätt de bjöd på, rispannkaka som man hade grönsallad, kimchin, vårrulle/omelett och biff i, som en taco, efter tre rullar höll vi på att dö, men det tyckte vi skulle äta mer, så en vänlig kvinna kom och matade sara! Vi höll seriöst på att ramla av stolen,  pga mättnad och lätt chock efter matandet.
Sen har vi vandrat occh ätit mer..
Imorse kom vi efter 12 timmar med harry potter-bussen fram till nha trang.  Vi stannar bqra över natten och åker imorgon tilö mu ne.

Men idag har vi alltså solat!! Och badat i havet! Livet är härligt :)

Kram!
Malin o sara

Hanoi, Halong Bay och nu: Hue

Hej!
forlat att vi varit sega med att skriva, men nu sa!

Vi landade i Hanoi en efter langlang resa..
vart forsta mote med vietnamn var att vi tog en taxi som var tvungen att puttas igang! harligt..
dagarna i Hanoi vandrade vi runt, drack ol f;r typ 3kr och at massa mat..
traffiken har ar som bekant helt galen, moppar overallt, for att ga over gatan far man typ titta ner i backen och inte titta pa de som kor.. Okej!!

efter nagra dagar tog vi en trip till halong bay, skargarden har typ..
vi akte en buss och blev runt puttade som en flock getter!
det var molnigt, men sa sjukt fint!! pa kvallen drack vi ol och lyssnade pa guiderna som sjong karaoke, vietnameserna ar valdigt fortjusta i det, sa overallt har de stora skyltar som gor reklam for just deras stalle..

inatt satte vi oss pa en nattbuss, med sangar!! (tank er nattbussen i harry potter, fast lite mindre sangar dara och mer "bumpy ride"..)
vi vaknade i Hue, och ar svettiga som fa!!